Kwaliteit en veiligheid
Een goede kwaliteit zorg vinden we bij Amphia heel belangrijk. We blijven dit altijd verbeteren. We willen blijven leren van wat goed gaat en altijd kijken naar wat nog beter kan. Dit doen we door goed naar u als patiënt te luisteren. En door u te vertellen over nieuwe mogelijkheden, voor bijvoorbeeld onderzoeken of behandelingen. We horen graag terug hoe u de zorg en onze manier van werken ervaren heeft.
Daarnaast gebruiken we kwaliteitsindicatoren; manieren om de kwaliteit van onze zorg te meten. We controleren onszelf, maar ook commissies van buiten het ziekenhuis controleren ons. Hierbij kijken we naar regels voor kwaliteit die in heel Nederland gelden.
Op de volgende manieren controleren we zelf de kwaliteit en veiligheid binnen Amphia:
-
Een zorgpad is de route die u als patiënt doorloopt in het ziekenhuis. Van het moment van opname, totdat u weer naar huis gaat. We maken dit zorgpad graag zo snel en slim mogelijk. Maar ook veilig en prettig voor u. Zo verbeteren we onze professionele kwaliteit, organisatorische kwaliteit en servicekwaliteit. Hieronder geven we hier meer uitleg over met voorbeelden:
- Verbeteren van de professionele kwaliteit: we maken de medische behandelingen beter. Bijvoorbeeld door verschillende soorten zorg meer op elkaar af te stemmen.
- Organisatorische kwaliteit: we zorgen dat een patiënt niet vaker terug hoeft te komen, als het ook in 1 keer kan.
- Servicekwaliteit: we willen dat u de manier waarop we met u als patiënt omgaan, als prettig ervaart.
In een zorgpad beschrijven we afspraken die moeten zorgen voor een goede behandeling van een patiëntengroep. Hiermee verbeteren we de kwaliteit van onze zorg. We hebben nu ongeveer 10 zorgpaden. Bijvoorbeeld voor patiënten van de afdeling darmchirurgie, hartfalen en cardiothoracale chirurgie.
-
Wij werken altijd aan het verbeteren van de veiligheid en kwaliteit van onze zorg. Als u in het ziekenhuis bent, merkt u dit misschien. Zo vragen we vaak naar uw naam en geboortedatum. Omdat we zeker willen weten dat we u de juiste behandeling of medicijnen geven. U kunt zelf ook meehelpen aan het veiliger maken van de zorg. Bijvoorbeeld door goed uw handen te wassen.
We werken ook aan veilige zorg op een manier die niet direct opvalt. Zo doen we onderzoek naar calamiteiten (onverwachte noodsituaties) en sterfte. We vragen patiënten hoe zij de zorg in het ziekenhuis ervaren hebben. En we zorgen dat onze werkwijzen in het ziekenhuis regelmatig gecontroleerd worden.
De veiligheid van onze patiënten regelen we op de volgende manieren:
-
Medicijnen controleren
Voor u en onszelf moet het duidelijk zijn welke medicijnen u gebruikt. Dan kunnen we u de beste zorg bieden. Stel altijd vragen als u zich iets afvraagt. Of als medicijnen er anders uitzien dan u gewend bent. -
Preventieve zorg
Als u bij ons in het ziekenhuis bent, willen we niet dat er dingen misgaan die we hadden kunnen voorkomen. Daar letten we dus goed op. Dit noemen we preventieve zorg. Zo letten we bijvoorbeeld op dat u niet valt of dat u niet te weinig voeding binnenkrijgt. Of dat u plotseling in de war raakt (delier). We overleggen altijd goed met u wat er gaat gebeuren. -
Goed omgaan met uw gegevens
We gaan zorgvuldig om met uw persoonlijke en medische gegevens. Wij vinden uw privacy belangrijk. Lees hier meer over privacy in Amphia. -
Verspreiding infectieziektes voorkomen
Wij doen er alles aan om de verspreiding van infectieziekten te voorkomen. Daar hebben we een speciale afdeling voor: afdeling Infectiepreventie -
Gegevens controleren
Wij willen altijd zeker weten dat we met de juiste patiënt te maken hebben. Soms vragen we daarom meerdere keren wat uw naam is en wanneer u geboren bent.
-
-
We vinden het erg belangrijk om uw mening te horen. Over onze zorg, maar ook over onze service. Waar bent u tevreden over? En waarover niet? We horen dit graag van u, zodat we weten wat we goed doen. En wat te verbeteren is. Daarom vragen we u op verschillende manieren naar uw mening:
Vragenlijst: basis voor verbeteringen
Op verschillende momenten in het jaar sturen we patiënten online vragenlijsten om in te vullen. De vragenlijsten bestaan uit algemene vragen. We gebruiken de antwoorden om onze zorg en service te verbeteren. De vragen gaan bijvoorbeeld over:- Hoe uw ontvangst in het ziekenhuis was.
- Hoe de medewerkers met u omgingen.
- Hoe u werd verzorgd.
- Hoe u werd behandeld.
- Of u kon meebeslissen over uw zorg.
- Welke informatie u kreeg.
- Hoe het ging toen u weer naar huis ging.
U kunt dus kort na uw bezoek of verblijf een vragenlijst per email ontvangen. Dit onderzoek is anoniem.
Ontslaggesprek
Als u weer naar huis mag, krijgt u meestal een ontslaggesprek. Dit is een gesprek waarin de verpleegkundige de zorg en de uitvoering ervan met u bespreekt. We horen namelijk graag hoe u uw tijd in het ziekenhuis ervaren heeft. Bij dit gesprek mag ook een familielid zijn.Nazorgoli Intensive Care
Een opname op de intensive care is vaak ingrijpend voor uzelf en uw naasten. Daarom biedt Amphia deze patiënten een nazorggesprek aan. Tijdens dit gesprek kunt u vragen stellen aan de verpleegkundige, medewerker van patiëntbetrekkingen en arts (intensivist). Veel patiënten ervaren een nazorggesprek als waardevol in de verwerking van hun tijd in het ziekenhuis en de intensive care.Zorgkaart Nederland
Ook op de website van Zorgkaart Nederland mag u laten weten wat u van Amphia vindt. Deze website hoort bij organisaties als de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). U vindt er een lijst van ziekenhuizen en andere zorgorganisaties in uw regio. U heeft de mogelijkheid om hier uw mening geven over deze organisaties en over medisch specialisten. Ook leest u er meningen van andere patiënten.Focusgroepen en spiegelbijeenkomsten
We vragen niet alleen één op één naar meningen van onze patiënten. Ook aan groepen patiënten vragen we hoe tevreden ze zijn. Dat doen we met:- Focusgroepen: een medewerker van Amphia vraagt een groep patiënten naar hun mening.
- Spiegelbijeenkomsten: een onafhankelijk persoon (die niet bij Amphia hoort) vraagt een groep patiënten naar hun mening.
De patiënten in deze groepen zijn meestal leden van het Amphia Panel.
Het Amphia Panel
Amphia denkt graag samen met patiënten na over de zorg- en dienstverlening. In het Amphia Panel zitten (ex-)patiënten en betrokkenen die over verschillende onderwerpen meedenken. Dit gebeurt meestal door middel van een online vragenlijst. Soms worden patiënten ook uitgenodigd om in kleiner verband mee te denken over een specifiek onderwerp. Denkt u ook graag mee? U kunt zich via deze webiste aanmelden voor het Amphia Panel. -
Om zelf de kwaliteit van onze zorg en werkwijzen goed in de gaten te houden, voeren we regelmatig zelf controles uit. Dit noemen we interne audits. Bij deze controles gebruiken we een systeem waarmee we regelmatig dezelfde punten controleren.
Daarmee onderzoeken we of:
- de zorg en de service zijn zoals ze moeten zijn
- we met onze zorg en service doelen bereiken
- onze zorg en de service veilig zijn
- onze zorg en de service helemaal op patiënten gericht is
- onze werkwijzen en regels passen bij hoe het op de werkvloer gaat
- eerder ontdekte problemen nu zijn opgelost
- we nog meer dingen kunnen verbeteren
Als we fouten of problemen tegenkomen, maken we een verbeterplan. In de volgende audit onderzoeken we dan of dit plan ook echt is uitgevoerd. En of er dus zaken zijn verbeterd. Bij alle afdelingen van Amphia doen we 1 keer per 4 jaar een audit.
Amphia heeft als 8e ziekenhuis in Nederland de JCI-accreditatie behaald. Dit is een internationaal keurmerk; een bewijs waarmee we laten we zien dat onze zorg van goede kwaliteit is.
JCI staat voor Joint Commission International. Deze organisatie wil de gezondheidszorg in verschillende landen verbeteren. Hiervoor hebben ze regels opgesteld voor kwaliteit, veiligheid en hoe slim de zorg in elkaar zit.
Ze beoordelen bijvoorbeeld:
- Hoe veilig de medicijnen zijn die u als patiënt krijgt.
- Hoe de processen rond operaties gaan.
- Hoe brandveilig het ziekenhuis is;
- Hoe goed het ziekenhuis wordt schoongemaakt;
- Of we onze werkwijzen actief blijven verbeteren.
Maakt u zich zorgen over de veiligheid voor patiënten? Of twijfelt u aan de kwaliteit van onze zorg?
-
Absolute sterfte is het totaal aantal mensen dat overlijdt in een ziekenhuis. Dit aantal kan bij andere ziekenhuizen verschillen. Amphia behoort tot een van de topklinische ziekenhuizen in de regio West-Brabant en heeft daardoor veel patiënten met een hoog risico. Zoals ouderen, kankerpatiënten, hart- en vaatpatiënten. We voeren veel ingewikkelde, risicovolle operaties uit. Extra reden voor Amphia om goed op te letten en altijd goed te kijken naar de sterftecijfers. Wilt u meer informatie?
-
Natuurlijk doen we er bij Amphia alles aan om incidenten en calamiteiten te voorkomen. Maar, wanneer er toch iets misgaat, zijn we daar als ziekenhuis open in. Omdat we ervan leren. En daarmee zorgen dat het niet weer gebeurt. We laten zien hoe wij omgaan met (bijna) incidenten en calamiteiten in de zorg. En zorgen voor een duidelijk stappenplan. Hierdoor is het ook makkelijker om meer verbeteringen door te voeren, om onze zorg nog beter en veiliger maken. Wilt u meer informatie?
-
Sinds 2003 rapporteert Amphia, net als alle andere Nederlandse ziekenhuizen, jaarlijks gegevens over onze zorg en dienstverlening. Daarbij volgen de ziekenhuizen de landelijke prestatie-indicatoren die zijn opgesteld door de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en in het kader van:
- De Transparantiekalender (vanuit de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ)
- De Nederlandse Federatie van Universitaire medische centra (NFU)
- Patiëntenorganisaties
- Zorgverzekeraars Nederland (ZN)
- De Federatie Medisch Specialisten (FMS)
Voor de prestatie-indicatoren van Amphia voor de IGJ kunt u terecht op de website van IGJ.
Voor een algemene toelichting op de prestatie-indicatoren sturen wij u door naar de website van de Inspectie voor de Gezondheidszorg.
Informatie over de indicatoren van de Transparantiekalender vindt u op www.zorginzicht.nl. De gegevens van deze indicatoren worden ook gebruikt voor onder andere www.zorgkaartnederland.nl en ziekenhuischeck.nl.
Binnen Amphia zijn er afspraken voor het melden van (of een vermoeden van) een misstand. Dit is een situatie die anders is gegaan dan de bedoeling was. De regeling melding misstanden is gecontroleerd met de NVZ handreiking voor een model klokkenluidersregeling. Een standaard die klopt met de regels. Wilt u meer weten?