Veelgestelde vragen mijnAmphia
MijnAmphia is een online omgeving, speciaal voor patiënten van Amphia. In mijnAmphia heeft u als patiënt van Amphia toegang tot uw medische gegevens. Ook kunt u onder andere vragenlijsten invullen als daar door uw arts om gevraagd wordt. En berichten sturen naar uw arts.
U leest meer over mijnAmphia via de veelgestelde vragen op deze pagina.
Staat uw vraag er niet tussen? Stuur dan een mail met uw vraag of bel naar (076) 595 2999. Als u een mail stuurt, zet dan ook uw adres en geboortedatum erbij. Dan kunnen wij u sneller helpen.
-
MijnAmphia is een online omgeving voor patiënten van Amphia. Hier kunt u als patiënt van Amphia in uw medische dossier kijken. U kunt bijvoorbeeld de uitslagen van onderzoeken lezen of uw afspraken bekijken. Dit is mogelijk op een smartphone, tablet of computer. En precies wanneer het u het beste uitkomt.
-
Met mijnAmphia willen wij u meer betrekken bij uw behandeling. U kunt hier meer lezen over uw gezondheid en uw behandeling. Daardoor wordt het bijvoorbeeld makkelijker om u voor te bereiden op een gesprek met uw arts. Zo werken we samen aan uw gezondheid.
-
Het volgende is te zien of kunt u doen in mijnAmphia:
- Uitslagen van uw onderzoeken bekijken;
- Brieven lezen die uw arts naar uw huisarts heeft gestuurd;
- Kijken welke afspraken u nog heeft;
- Kijken welke afspraken u heeft gehad;
- Een afspraak afzeggen (tot 48 uur van tevoren)
- Online een vraag stellen aan uw artsen of verpleegkundigen. U krijgt het antwoord in uw 'Berichten', te vinden via Menu/Communicatie;
- Vragenlijsten invullen van uw artsen of verpleegkundigen;
- Uw gezondheidsoverzicht bekijken;
- Uw medicijnen bekijken. Dit zijn de medicijnen die bij Amphia bekend zijn;
- Uw allergieën bekijken. Dit zijn de allergieën die bij Amphia bekend zijn;
- Uw implantaten bekijken. Dit zijn de implantaten die bij Amphia bekend zijn;
- Gegevens aanpassen over uzelf;
- Instellen of en wanneer u meldingen wilt krijgen van mijnAmphia;
- Een samenvatting van uw dossier downloaden (Basisgegevensset Zorg (BGZ).
Hebben we nieuwe informatie voor u die in mijnAmphia is geplaatst? Dan krijgt u een melding via e-mail of sms. Denk daarbij aan uitslagen van onderzoeken, brieven, vragenlijsten en afspraken.
-
MijnAmphia is het patiëntenportaal van Amphia. Hierin vindt u alléén gegevens die in het Amphia zijn verzameld, zoals bloeduitslagen en uitslagen van onderzoeken in Amphia. Er is geen mogelijkheid om deze gegevens te delen met andere zorgverleners buiten Amphia. Binnen Amphia heeft u geen keuze welk portaal u gebruikt.
Een PGO is een omgeving waarin u zelf uw gegevens verzamelt die zijn opgeslagen bij meerdere zorgaanbieders. De informatie is van u en u bepaalt zelf wat er gedeeld wordt. Ook bepaalt u zelf welk PGO u kiest.
mijnAmphia PGO Inzage bij Amphia Inzage bij meerdere zorgaanbieders Informatie bij Amphia Informatie is bij de patiënt Vast platform Patiënt kan zelf best passende PGO kiezen Geen mogelijkheid om zelf informatie te delen met zorgverleners buiten Amphia Mogelijk om informatie te delen met andere zorgverleners buiten Amphia of andere zorgverleners -
Bent u patiënt bij Amphia?
Dan kunt u met DigiD en sms-controle direct inloggen in uw account van mijnAmphia. U kunt ook inloggen met uw DigiD via de DigiD app. Ga naar https://mijn.amphia.nl/
- Klik rechts op de oranje knop naast het DigiD-logo ‘inloggen/aanmelden met DigiD’
- Doorloop de stappen van DigiD
- U bent ingelogd in mijnAmphia en heeft een volledig mijnAmphia account.
Als uw BSN nummer eenmalig in het ziekenhuis is gecontroleerd, heeft u toegang tot een volledig mijnAmphia account. Is uw BSN nummer nog niet gecontroleerd? Dan heeft u gedeeltelijk toegang via een mijnAmphia light account.
-
Bent u patiënt bij Amphia? Dan kunt u met DigiD en sms-controle direct inloggen in uw account van mijnAmphia. U kunt ook inloggen met uw DigiD via de DigiD app.
- Ga naar https://mijn.amphia.nl/
- Klik rechts op de oranje knop naast het DigiD-logo ‘inloggen/aanmelden met DigiD’
- Doorloop de stappen van DigiD
- U bent ingelogd in mijnAmphia
Inloggen via de mijnAmphia app
U kunt via uw telefoon of tablet inloggen op uw mijnAmphia account. Dit doet u via de app MyChart.
- Ga naar de App Store of Google Play Store
- Download de app MyChart
- Open de app en kies voor Amphia Ziekenhuis
- Login met uw DigiD met sms-controle of de DigiD app.
- U heeft nu toegang tot uw dossier in mijnAmphia via de app.
-
Als u al een mijnAmphia account heeft met een inlognaam en wachtwoord, kunt u tot oktober nog inloggen met twee-factor-authenticatie én met DigiD. Na oktober 2021 kunt u alleen nog maar inloggen met DigiD.
- U gaat naar de website: https://mijn.amphia.nl/
- Als u nu inlogt met uw gebruikersnaam en wachtwoord ontvangt u een bevestigingscode op uw e-mailadres of via een sms op uw smartphone.
- Vul de ontvangen code in op het inlogscherm.
- U heeft nu toegang tot uw medisch dossier.
Let op: elke keer als u inlogt, krijgt u een nieuwe beveiligingscode. Die sturen we naar uw e-mailadres of smartphone. Deze code kunt u 1 keer gebruiken. Deze manier van inloggen heet de twee-factor-authenticatie. Omdat u pas na 2 stappen kunt inloggen, is het voor hackers en fraudeurs extra moeilijk om in uw account te komen. Uw gegevens zijn dus extra goed beveiligd.
Heeft u nu een mijnAmphia light account? Dan geldt ook voor u dat u nog tot oktober kunt inloggen met uw gebruiksnaam en wachtwoord. Als uw BSN-nummer is gecontroleerd in het ziekenhuis en u eenmaal inlogt met DigiD, wordt uw mijnAmphia light account omgezet naar een mijnAmphia volledig account. Tot 4 oktober kunt u blijven inloggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord en DigiD. Na 4 oktober kunt u alleen nog inloggen met DigiD.
-
Nee, voor het gebruik van mijnAmphia heeft u geen speciale apparaten of computerprogramma’s nodig. Wat u wel nodig heeft:
- computer, laptop, smartphone of tablet
- internetverbinding
- internetprogramma zoals Microsoft Edge, Safari of Google Chrome.
-
Ja, u kunt mijnAmphia bekijken via de MyChart-app. Deze vindt u in de Apple appstore en de Google Play store. Bekijk hier het stappenplan voor het gebruiken van de app.
-
Ja, mijnAmphia werkt op alle apparaten (smartphones, tablets, computers en laptops) en via alle browsers. Bijvoorbeeld Microsoft Edge, Safari of Google Chrome.
Belangrijk om te weten: u kunt maar op één apparaat tegelijk ingelogd zijn op mijnAmphia. Dat is voor de veiligheid van uw gegevens.
-
mijnAmphia is gekoppeld aan uw eigen persoonlijke medische dossier. Wanneer u via uw account een bericht stuurt met medische informatie van iemand anders, komt dit in uw medisch dossier terecht. De informatie staat dan dus niet in het juiste dossier en kan mogelijk medische zorg in gevaar brengen.
Als u gemachtigdentoegang hebt tot het dossier van een ander, kunt u via deze toegang in dat dossier wel vragen stellen. Dit komt dan in het dossier van die persoon terecht en niet in uw eigen dossier.
-
Nee, dat kan niet. Medische informatie is privé. U heeft voor elke volwassene (en elk kind vanaf 12 jaar) een apart account nodig.
-
Het is (vanaf 12 jaar) mogelijk iemand te machtigen voor toegang tot uw mijnAmphia. De gemachtigde moet ouder zijn dan 18 jaar en moet ook een mijnAmphia account hebben.
Daarnaast kunnen ouders of voogden toegang krijgen tot het dossier van kinderen tot 12 jaar. Een vertegenwoordiger kan toegang krijgen tot het account van een wilsonbekwame patiënt. Meer hierover leest u op de pagina Toegang met toestemming. -
U krijgt maximaal 1 keer per dag een e-mail over mijnAmphia. Hierin leest u dat er een nieuw bericht staat in uw account. Soms verzamelen we meerdere meldingen in 1 e-mail. Zo voorkomen we dat u veel e-mails van ons krijgt.
-
Dat kan komen doordat er iets is veranderd in de uitslag. Dat kan een technische verandering (zoals een upgrade) zijn of een verandering in de uitslag zelf.
-
U kunt een bericht in mijnAmphia sturen naar uw behandelteam (met uw artsen en verpleegkundigen). Dit bericht komt binnen op de polikliniek. De polikliniek-assistent heeft op veel vragen het antwoord voor u. Als het nodig is, stuurt de assistent uw vraag door naar een arts of verpleegkundige.
We geven u graag zo snel mogelijk antwoord. Hoe snel dit lukt, verschilt per vraag. Dit hangt af van het soort vraag en hoe dringend uw vraag is. Let op: het is alleen mogelijk om uw vraag te stellen aan de medisch specialisten die u behandelen.
Heeft dringend hulp van een arts nodig? Gebruik dan nooit een bericht, maar bel dan 112.
-
Ja dat kan, tot 48 uur voor uw afspraak, U kunt in mijnAmphia ook de reden noemen voor het afzeggen van uw afspraak. Dit is niet verplicht, maar vinden we wel prettig.
De polikliniek krijgt daarna een bericht waarin staat dat u de afspraak heeft afgezegd. Als het beter is dat de afspraak doorgaat maken we een nieuwe afspraak. U wordt hiervoor gebeld en/of onvangt een nieuwe afsprakenbrief.
-
Hier vindt u een overzicht van alle gegevens die bij Amphia bekend zijn, zoals:
- Uw gezondheidsklachten;
- Uw allergieën;
- Uw medicijnen;
- Welke ziektes, klachten, behandelingen, allergieën en medicijnen u eerder heeft gehad;
- Welke ziektes of allergieën voorkomen in uw familie. En of dit invloed heeft op uw gezondheid.
-
U kunt brieven lezen die vanuit Amphia naar uw huisarts of naar andere artsen zijn gestuurd. Direct nadat ze verstuurd zijn, staan ze in mijnAmphia.
-
Brieven kunt u tot 30 jaar in het verleden terugzien. U kunt maximaal 100 brieven terugzien. Onderzoeksuitslagen kunt u tot 15 jaar in het verleden terugzien. Afspraken en opnames zijn tot juni 2011 terug te zien.
-
Het installeren van de app is gratis.
Wanneer u een vraag stelt aan uw zorgverlener, kunnen hier kosten aan verbonden. Deze kosten kunnen invloed hebben op uw eigen risico. Bijvoorbeeld wanneer uw arts de inschatting maakt dat uw vraag en de reactie hierop een afspraak op de polikliniek vervangt.
-
Het is mogelijk voor u om in te loggen als u bij ons in het ziekenhuis ligt via uw telefoon of via de tablet van het ziekenhuis. Gegevens die specialisten noteren als u bij ons in het ziekenhuis ligt, worden niet in mijnAmphia opgeslagen.
-
Resultaten uit het laboratorium en verslagen van beeldvormende-onderzoeken (zoals Röntgenonderzoeken en MRI-scans) komen 9 dagen na de definitieve uitslag online. De beelden zelf zijn hier niet te zien. Deze zijn wel op te vragen bij de afdeling Radiologie. Uitslagen van ander type onderzoeken (bijvoorbeeld functieonderzoeken) worden niet getoond.
Met mijnAmphia kunt u de meeste onderzoek uitslagen bekijken zodra ze beschikbaar zijn. Let op dat u waarschijnlijk uitslagen kunt zien voordat deze met u besproken zijn. Dit kan soms moeilijk zijn. Wilt u de uitslagen liever horen van uw zorgverlener? Wacht dan tot uw volgende afspraak. Uw zorgverlener vertelt dan precies wat de uitslagen betekenen.
-
MijnAmphia is beschikbaar in het Nederlands. Alle berichten en reacties van artsen zijn ook in het Nederlands.
-
Ja, dat kan. U kunt zelf uw account afsluiten. Ga hiervoor naar de pagina Account afsluiten in mijnAmphia. Uw medisch dossier in Amphia blijft gewoon bestaan. Medische en andere gerelateerde gegevens worden niet verwijderd als uw mijnAmphia account is afgesloten.
U kunt ook contact opnemen met de mijnAmphia helpdesk via mijn@amphia.nl of (076) 595 2999. Zij kunnen uw account ook afsluiten.
-
Ja, dat kan. Als wettelijk vertegenwoordiger van een wilsonbekwame patiënt, kunt u toegang krijgen tot zijn medisch dossier. U leest hier meer over op de pagina Toegang met toestemming.
-
Een gezondheidssamenvatting is een samenvatting van de belangrijkste gegevens uit uw medisch dossier.
- Klik op mijnAmphia in het menu op 'Documentcentrum' in ‘Mijn dossier’
- Daar kunt u via 'bezoekrecords' gegevens downloaden. U kunt 1 bezoek selecteren of meerdere bezoeken.
- Wilt u een samenvatting van uw dossier downloaden? Ga via het menu naar 'Documentencentrum', klik op ‘Bezoekrecords’, dan op ‘Gezondheidssamenvatting’ en op 'Downloaden'.
- U kiest voor ‘Gezondheidssamenvatting’ of ‘Gezondheidssamenvatting met wachtwoordbeveiliging’ en klikt op ‘Aanvraag’.
- Er wordt een download gemaakt (dit kan even duren). Via ‘Documentencentrum’ gaat u naar ‘Aangevraagde dossiers’. Daar wordt het bestand klaargezet. Klik op 'downloaden'. U downloadt dan een bestand (een ZIP-bestand). Deze kunt u opslaan op een plek op die u zelf kiest.
- Open op deze zelfgekozen plek het mapje. Hierin vindt u een pdf-bestand. Dit is uw gezondheidssamenvatting.
-
Wanneer u in het buitenland woont maar wel een Nederlands paspoort heeft kunt u gebruik maken van mijnAmphia. Voor het gebruik van mijnAmphia heeft u namelijk Digid nodig. Op de website van DigiD vind u meer informatie over het aanvragen van een DigiD als u in het buitenland woont: https://www.digid.nl/buitenland/
-
Mensen die wonen in het buitenland zonder de Nederlandse nationaliteit, kunnen voortaan ook een DigiD aanvragen. Mits zij een relatie hebben met de Nederlandse overheid, een BSN hebben en inwoner zijn van de Europese Economische Ruimte (EER). Voor meer informatie, kijk op: https://www.digitaleoverheid.nl/nieuws/grensarbeiders-krijgen-voortaan-ook-digid/ .
U leest meer over toegang krijgen tot mijnAmphia van iemand anders op de pagina Toegang met toestemming.
-
Ja dat mag, als u zijn ouder of voogd bent en ouderlijk gezag hebt. U bent dus juridisch verantwoordelijk voor de opvoeding en verzorging van het kind. Om toegang te krijgen tot het account, moet u zelf ook als patiënt ingeschreven staan en een eigen account aanvragen voor mijnAmphia. Door in te loggen met uw DigiD krijgt u toegang tot uw eigen account. U krijgt via uw eigen account toegang tot het account van uw kind.
Heeft u al een eigen account? Dan hoeft u alleen het formulier in te vullen en te mailen. En als het nodig is ook het uittreksel uit het gezagsregister. Mail onze deze documenten.
-
Als een kind 12 wordt, krijgt hij officieel gezien zijn eigen patiëntenrechten. Dat betekent bijvoorbeeld dat de arts beroepsgeheim heeft. En dus niet zomaar aan anderen mag vertellen over zijn behandeling of ziektes. Dat staat in de wet en daar houden wij ons aan.
U kunt daarom ook niet in het mijnAmphia-account van uw kind. Uw kind kan er wel zelf in. Uw kind kan u wel machtigen om in zijn mijnAmphia account te kijken. Meer hierover leest u op de pagina Toegang met toestemming.
Wij adviseren u om uw kind te helpen bij het gebruiken van mijnAmphia.
Er geldt wel een informatieplicht bij een medische beslissing of behandeling. Dit betekent dat een arts u wel mag vertellen over een behandeling die hij gaat doen. Of over de beslissingen die hij neemt.
Verandert er iets in het ouderlijk gezag? Dus mag iemand anders officieel de beslissingen maken over uw kind? Laat dit dan aan de arts weten.
-
Dat kan, als u ouder of voogd bent en het ouderlijk gezag hebt over het kind. Uw kind is wilsonbekwaam als hij zelf geen beslissingen kan maken. Bijvoorbeeld omdat hij de informatie over de behandeling niet kan begrijpen.
Om de toegang voor u mogelijk te maken, moet u eerst voor uzelf een account voor mijnAmphia aanvragen. Via https://mijn.amphia.nl/ kunt u voor uzelf een account aanmaken.
Ook is er een verklaring nodig van een arts, waarin staat dat het kind langdurig wilsonbekwaam is.
Heeft u al een account? Stuur dan het ingevulde formulier per mail.
-
Uw familielid kan u toestemming geven om mee te kijken in mijnAmphia via een machtiging. De gemachtigde moet ouder zijn dan 18 jaar en moet ook een mijnAmphia account hebben.
Meer hierover leest u op de pagina Toegang met toestemming.
-
Ja, als u curator of mentor bent kan dat. U kunt toegang aanvragen om via mijnAmphia in het dossier kijken van een wilsonbekwame patiënt. Iemand is wilsonbekwaam als hij zelf geen beslissingen kan maken en/of de gevolgen van beslissingen niet kan zien. Bijvoorbeeld omdat hij de informatie over de behandeling niet kan begrijpen.
Meer hierover leest u op de pagina Toegang met toestemming.
-
Nee, u mag niet met de gegevens van iemand anders inloggen. Gebruikersnaam en wachtwoord zijn persoonlijk. U mag alleen uw eigen gegevens gebruiken en uw eigen account bekijken.
Alleen bij kinderen tot 12 jaar mogen ouders of voogden het medisch dossier van het kind inzien. U moet dit als ouder of voogd wel eerst aanvragen. U logt in op uw eigen account en krijgt via dit account inzage in het dossier van het kind.
-
Ga naar www.digid.nl voor meer informatie. Houd er rekening mee dat het aanvragen van DigiD 5 werkdagen kan duren.
Heeft u al een DigiD-account, maar nog geen sms-controle? Bekijk het stappenplan voor het aanvragen van de sms-controle op www.digid.nl
Houd er rekening mee dat het aanvragen van sms-controle 3 werkdagen kan duren.Wilt u de DigiD app gebruiken? Bekijk het stappenplan hoe u de app kunt installeren en activeren op www.digid.nl
Vragen en antwoorden over inloggen met DigiD kunt u vinden op www.digid.nl
-
Op de website van DigiD vindt u de mogelijke oplossingen voor uw inlogproblemen.
-
Bekijk op de website van DigiD wat u moet doen als u uw gebruikersnaam en wachtwoord vergeten bent.
-
Bekijk op de website van DigiD wat u moet doen als het niet lukt om in te loggen via DigiD.
-
Helaas is dat niet mogelijk. Gelukkig kunt u alle zaken rondom uw behandeling Amphia ook zonder toegang tot uw account van mijnAmphia regelen.
-
Ja, u kunt nog tot 4 oktober inloggen met uw inlognaam en wachtwoord zoals u dat gewend bent. U kunt ook inloggen met DigiD. Na 4 oktober wordt inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord uitgeschakeld en moet iedereen inloggen met DigiD.
Heeft u nu een mijnAmphia light account? Dan geldt ook voor u dat u nog tot 4 oktober kunt inloggen met uw gebruiksnaam en wachtwoord. Als uw BSN-nummer is gecontroleerd in het ziekenhuis en u eenmaal inlogt met DigiD, wordt uw mijnAmphia light account omgezet naar een mijnAmphia volledig account. Tot 4 oktober kunt u blijven inloggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord en DigiD. Na 4 oktober kunt u alleen nog inloggen met DigiD.