POP-Psychiatrie
Inleiding:
U bent onder behandeling bij de polikliniek Psychiatrie voor klachten die te maken hebben met uw zwangerschap. Daarnaast krijgt u nu een aanvullende behandeling: Psychiatrische Intensieve Thuiszorg (PIT). Een psychiatrisch verpleegkundige komt bij u thuis om u tijdelijk te ondersteunen en advies te geven. In deze folder leest u voor wie PIT bedoeld is en wat het inhoudt.
Voor wie is PIT?
U komt in aanmerking voor PIT als u:
- lichamelijk niet meer (of minder vaak) in staat bent om naar de polikliniek toe te komen vanwege het einde van uw zwangerschap.
- na de zwangerschap te veel psychische of lichamelijke klachten heeft, waardoor het bezoeken van de POP-polikliniek niet goed mogelijk is.
- meer intensieve zorg nodig heeft dan de polikliniek u kan bieden.
- opgenomen bent op de Moeder-Kind Unit en naar ontslag toewerkt.
Hoe lang duurt PIT?
PIT tijdens de zwangerschap: Het aantal PIT-bezoeken is afhankelijk van uw persoonlijke situatie.
PIT na de zwangerschap:
De PIT-bezoeken duren in totaal 6-8 weken, met een frequentie van 1 of 2 keer per week.
Langzaam afbouwen
Er komt een moment waarop het beter met u gaat en de ondersteuning door PIT niet meer noodzakelijk is. Dit gebeurt niet van de ene op de andere dag. De verpleegkundige werkt samen met u toe naar het einde van uw begeleiding. Bijvoorbeeld door het aantal bezoeken langzaam af te bouwen.
Wat doet de PIT-verpleegkundige?
De PIT-verpleegkundige werkt volgens een bepaalde methode waarbij de aandacht vooral gericht is op u als (aanstaande) moeder. Haar werkzaamheden kunnen bestaan uit:
- In beeld brengen van uw thuissituatie;
- Structuur aanbrengen in uw thuissituatie;
- Ondersteuning bieden aan uw omgeving en deze bij uw proces betrekken;
- Alledaagse activiteiten met u bespreken in het kader van de therapie, met aandacht voor spanningen en rolverdelingen;
- Voorlichting geven over uw psychiatrische problematiek;
- Het aanleren van grenzen bewaken;
- Voorlichting aan u en betrokkenen uit de naaste omgeving.
De PIT-therapie betekent voor u mogelijk een verandering in uw dagelijks leven. Misschien ziet u het als een inbreuk op uw privacy. Het is belangrijk om dit aan te geven. Praat er over met uw verpleegkundige.
Uw privacy
De PIT-verpleegkundige heeft een beroepsgeheim. Mensen die niet direct bij uw behandeling zijn betrokken krijgen geen informatie over uw behandeling. Dit gebeurt alleen als u daar toestemming voor geeft. Van ieder huisbezoek maakt de verpleegkundige een schriftelijk verslag voor in uw dossier. Uw behandelend psychiater kan dan ook zien hoe het met u gaat.
Bij klachten
Alle betrokkenen doen hun uiterste best om uw behandeling zo goed mogelijk te laten verlopen. Toch kunt u fouten of problemen tegenkomen waar u iets mee wilt doen. Het is altijd goed om uw klacht eerst te bespreken met uw PIT- verpleegkundige of behandelaar. Komt u er samen niet uit, dan kunt u terechtbij de klachtenbemiddelaar. De klachtenbemiddelaar bemiddelt tussen u en de betrokken zorgverlener. Uw klacht wordt kenbaar gemaakt aan betrokkene en de mogelijkheden voor een oplossing worden verkend. Wanneer u niet tevreden bent na het bemiddelingstraject en u een expliciet oordeel over uw klacht wenst kunt u zich wenden tot de klachtencommissie in Amphia of tot de Geschilleninstantie Zorg.
Vragen?
Heeft u nog vragen na het lezen van deze folder? Wij helpen u graag. De PIT-verpleegkundigen zijn op werkdagen bereikbaar tussen 8.00 en 16.30 uur op de volgende telefoonnummers:
- (076) 595 10 16
- (076) 595 43 94