Oh nee, IE...

We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.

Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!

Welkom bij Amphia
Patiënteninformatie

Zoeken

Verpleegkundigen onderzoeken de opname zonder bed

Meer onderzoeken en publicaties lezen in Amphia?

Ga naar publicaties
Aanmaakdatum:

Verpleegkundigen onderzoeken de opname zonder bed

Amphia is altijd op zoek naar manieren om de patiëntenzorg nog beter en efficiënter te regelen. Ook beginnende collega’s helpen om hier onderzoek naar te doen. Verpleegkundige Tessa Neefs en verpleegkundige in opleiding Meike van Strien deden bijvoorbeeld onderzoek naar het nieuwe opnameproces: opname zonder bed. Zij inventariseerden daarbij de ervaringen van patiënten en zorgprofessionals. ‘Zij zijn over het algemeen tevreden over opnames zonder bed. Dat is fijn, want dankzij deze manier van werken hebben we meer capaciteit om patiënten te helpen.’

Hoe werkt een opname zonder bed?
In Amphia vinden steeds meer opnames zonder bed plaats, vertelt Tessa. ‘Bij een reguliere opname wordt de patiënt opgenomen op een verpleegafdeling. Hiervoor reserveren we een patiëntenkamer tijdens het intakegesprek, het wachten op de operatie, de operatie en het uitslapen. Bij een opname zonder bed melden patiënten die geopereerd moeten worden zichzelf aan bij de receptie van het ziekenhuis. Zij nemen elders in het ziekenhuis plaats in een wachtruimte tot ze worden opgeroepen voor een intakegesprek. Daarna nemen ze nogmaals plaats in een wachtruimte tot ze worden opgeroepen voor de operatie. Ze lopen onder begeleiding van een vrijwilliger naar de holding. Daar kleden ze zich om en nemen dan pas plaats op het bed waarmee ze naar de operatiekamer worden gereden. Na afloop gaan ze pas naar een verpleegafdeling. Door dit nieuwe opnameproces kunnen we dus meer patiënten helpen.’

De ervaringen van patiënten
In het laatste jaar van de opleiding HBO-V voerde Tessa een praktijkgericht onderzoek (PGO) uit naar de ervaringen van patiënten met deze manier van werken. ‘Daarin heb ik bij 49 patiënten een enquête afgenomen en heb ik 6 patiënten uitgebreid geïnterviewd. Daaruit bleek dat mensen over het algemeen tevreden zijn over de opname zonder bed. Ze vonden dat ze prettig geholpen werden door de betrokken collega’s en dat er voldoende oog was voor hun privacy bij de voorbereiding op de operatie. Ze zouden de opname zonder bed zeker aanraden aan anderen.’

Tips en aanbevelingen
‘Natuurlijk kregen we ook tips. Bijvoorbeeld voor de wachtruimtes. De wachtruimte bij binnenkomst is vrij groot en wordt door een deel van de patiënten ervaren als (te) druk. Vooral mensen met ADHD en ADD kregen hier stress van. Dat hebben we natuurlijk liever niet. Mogelijk kunnen we die ruimte in de toekomst beter inrichten of deze mensen excluderen voor een opname zonder bed. We moeten nog protocollen maken over het proces en deze delen via Zenya. Veel mensen vonden het ook wel spannend, omdat ze nooit eerder op die manier waren opgenomen. Een oplossing daarvoor zou een informatief filmpje kunnen zijn, dat mensen als voorbereiding kunnen bekijken. Om werk te maken van de aanbevelingen, ben ik een werkgroep gestart, die deze zomer een plan gaat maken. Daarbij betrekken we ook de afdelingen die aan mijn onderzoek hebben meegewerkt: Kort verblijf Chirurgie, Gynaecologie/Urologie en OK Zuid.’

De ervaringen van zorgprofessionals
Terwijl Tessa haar onderzoek uitvoerde, kwam Meike stage lopen op dezelfde afdeling: Kort verblijf Chirurgie (route 26B). Ze leerden elkaar kennen en zo kwam ook het onderzoek ter sprake naar de opname zonder bed. Meike: ‘Ik kon het onderzoek van Tessa een stap verder brengen door in mijn PGO te inventariseren wat de ervaringen van de betrokken zorgprofessionals waren. In de eerste plaats waren dat natuurlijk de (plastisch) chirurgen, die bepalen of een patiënt geschikt is voor een opname zonder bed. Daarnaast heb ik interviews gehouden met de gynaecologen, de collega’s van de planning en de verpleegkundigen die bij de verschillende tussenstappen betrokken zijn: de intake, de holding, de operatiekamer en de verpleegafdelingen.’

Verbeterpunten
‘De meeste reacties waren positief. De opnames zonder bed verlopen over het algemeen goed en het is fijn dat we op deze manier meer capaciteit hebben om patiënten te helpen. Verbeterpunten waren er uiteraard ook. Zo gaven de verpleegkundigen van de holding aan dat lang niet alle patiënten die binnenkomen even zelfstandig zijn, waardoor de begeleiding van deze mensen iets bewerkelijker is. Verder nemen patiënten vaak te veel spullen mee naar binnen. Ook waardevolle spullen. Meerdere verpleegkundigen gaven daarnaast aan dat ze graag meer contact en afstemming met elkaar zouden willen hebben.’

Aan de slag
De werkgroep kan ook met deze aandachtspunten aan de slag. Meike: ‘Bij de informatie vooraf kunnen we nog duidelijker aangeven dat je niet te veel spullen moet meenemen. Het zou ook goed zijn als we bij de holding kluisjes zouden kunnen aanbieden om telefoons en portemonnees in op te bergen. Daarnaast kunnen we de onderlinge communicatie verder verbeteren, waardoor de betrokken afdelingen nog beter op elkaar in kunnen spelen. Op dit moment wordt er nog geen melding gemaakt als patiënten niet zelfstandig genoeg blijken te zijn voor een opname zonder bed. In de toekomst is het verstandig om hier toch een VIM-melding voor aan te maken. De werkgroep van Tessa gaat daar een handzaam meldingsformulier voor ontwikkelen. Zo weten we straks nog beter aan welke patiënten we de opname zonder bed kunnen aanbieden.’

Vinger aan de pols houden
Tessa: ‘Omdat de zorg volop in beweging is, houden we de komende jaren graag een vinger aan de pols. Blijven patiënten en zorgprofessionals tevreden over de opname zonder bed? Door dit proces te blijven monitoren en evalueren, kunnen we het gaandeweg ook met een gerust hart uitbreiden naar andere afdelingen. Zo kunnen we in Amphia op een slimme manier inspelen op de toenemende zorgvraag en zorgkosten.’

Tessa Neefs en Meike van Strien
Tessa Neefs en Meike van Strien

Terug naar Ambitie?

Ga naar Ambitie

Label