Amphia werkt steeds aan het verbeteren van de zorg. Dat kunnen we niet alleen. We horen daarom graag van patiënten wat zij van hun bezoek of verblijf in het ziekenhuis vonden. Een van de manieren waarop we dat doen, is het uitsturen van een online vragenlijst naar patiënten. Dat onderzoek heet de Patiënt ErvaringsMonitor (PEM). De PEM heeft vragenlijsten die in verschillende ziekenhuizen in Nederland precies hetzelfde zijn. Zo kunnen de ziekenhuizen zich met elkaar vergelijken. En van elkaar leren.
Hieronder zijn een aantal feiten en cijfers uit het onderzoek op een rij gezet. Wat zeggen patiënten over de zorg in Amphia in 2024?
Samen beslissen
Een belangrijk onderwerp voor Amphia is samen beslissen. De patiënt en de zorgverlener beslissen samen over wat de juiste zorg is voor de patiënt. 86,9% van de patiënten zegt mee te hebben besloten over het onderzoek of de behandeling op de polikliniek.
Goed geïnformeerd
Het grootste deel van de patiënten (92,4%) geeft aan dat de zorgverlener heeft verteld wat ze na de afspraak op de polikliniek moesten doen. Bijvoorbeeld een nieuwe afspraak maken of een bezoek aan de huisarts.
Weten hoe lang u wacht
Van de patiënten op de polikliniek die moesten wachten, had 38,1% in de wachtkamer graag willen weten hoe lang het nog zou duren.
Vertrouwen in de arts
Van de patiënten die opgenomen waren in Amphia geeft 92,8% aan dat zij vertrouwen hadden in de arts.
Wat patiënten verder zeggen
Wat vonden patiënten nog meer dat goed ging of juist beter kan?
“Iedereen nam alle tijd om vragen te beantwoorden. Nooit het idee gehad dat iemand gehaast was, erg fijn.”
“Ik voelde me op de eerste plaats als mens behandeld. Ik voelde empathie bij de dokters en ander personeel.”
“De verpleging is erg gericht op de patiënt: persoonlijk en professioneel. Ook de behandelend chirurg liep meerdere keren binnen om te vragen hoe het was. Heb alles als zeer persoonlijke en prettig ervaren.”
“Een overzicht van de wachttijd zou fijn zijn.”
Uw mening geven
Ook in 2025 vragen we patiënten weer naar hun ervaring na een afspraak of opname. Het kan zijn dat u daarover een mail van ons ontvangt. Er zijn ook andere manieren waarop we patiënten betrekken bij de zorg. Bijvoorbeeld met gesprekken over projecten of het maken van beleid.
Voelt u zich betrokken bij Amphia? Wilt u helpen de kwaliteit van onze zorg te verbeteren? Meldt u zich dan aan voor het Amphia Panel.