Oh nee, IE...

We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.

Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!

Welkom bij Amphia
Patiënteninformatie

Zoeken

Hoe hebben patiënten onze zorg in 2024 ervaren?
Aanmaakdatum:

Hoe hebben patiënten onze zorg in 2024 ervaren?

Amphia werkt steeds aan het verbeteren van de zorg. Dat kunnen we niet alleen. We horen daarom graag van patiënten wat zij van hun bezoek of verblijf in het ziekenhuis vonden. Een van de manieren waarop we dat doen, is het uitsturen van een online vragenlijst naar patiënten. Dat onderzoek heet de Patiënt ErvaringsMonitor (PEM). De PEM heeft vragenlijsten die in verschillende ziekenhuizen in Nederland precies hetzelfde zijn. Zo kunnen de ziekenhuizen zich met elkaar vergelijken. En van elkaar leren.

Hieronder zijn een aantal feiten en cijfers uit het onderzoek op een rij gezet. Wat zeggen patiënten over de zorg in Amphia in 2024?

  • In 2024 zijn er 27.307 vragenlijsten ingevuld door patiënten.
  • Zij deelden hun ervaring met 85 verschillende afdelingen van Amphia.
  • Gemiddeld kreeg Amphia het rapportcijfer 8,5. Dit ligt in lijn met de scores van andere ziekenhuizen.
86,9

Samen beslissen

Een belangrijk onderwerp voor Amphia is samen beslissen. De patiënt en de zorgverlener beslissen samen over wat de juiste zorg is voor de patiënt. 86,9% van de patiënten zegt mee te hebben besloten over het onderzoek of de behandeling op de polikliniek.

Bron: PEM 2024

Goed geïnformeerd

Het grootste deel van de patiënten (92,4%) geeft aan dat de zorgverlener heeft verteld wat ze na de afspraak op de polikliniek moesten doen. Bijvoorbeeld een nieuwe afspraak maken of een bezoek aan de huisarts.

zorgverlener praat met man aan tafel, vrouw zit ernaast

Weten hoe lang u wacht

Van de patiënten op de polikliniek die moesten wachten, had 38,1% in de wachtkamer graag willen weten hoe lang het nog zou duren.

zorgverlener lacht naar patiënt terwijl ze bloeddrukmeter om bovenarm doet

Vertrouwen in de arts

Van de patiënten die opgenomen waren in Amphia geeft 92,8% aan dat zij vertrouwen hadden in de arts.

patiënt in gesprek met twee zorgverleners aan tafel

Wat patiënten verder zeggen

Wat vonden patiënten nog meer dat goed ging of juist beter kan?

“Iedereen nam alle tijd om vragen te beantwoorden. Nooit het idee gehad dat iemand gehaast was, erg fijn.”

“Ik voelde me op de eerste plaats als mens behandeld. Ik voelde empathie bij de dokters en ander personeel.”

“De verpleging is erg gericht op de patiënt: persoonlijk en professioneel. Ook de behandelend chirurg liep meerdere keren binnen om te vragen hoe het was. Heb alles als zeer persoonlijke en prettig ervaren.”

 “Een overzicht van de wachttijd zou fijn zijn.”

Uw mening geven
Ook in 2025 vragen we patiënten weer naar hun ervaring na een afspraak of opname. Het kan zijn dat u daarover een mail van ons ontvangt. Er zijn ook andere manieren waarop we patiënten betrekken bij de zorg. Bijvoorbeeld met gesprekken over projecten of het maken van beleid.

Voelt u zich betrokken bij Amphia? Wilt u helpen de kwaliteit van onze zorg te verbeteren? Meldt u zich dan aan voor het Amphia Panel.

Lees meer over het Amphia Panel

Label