Vanaf 3 november verwelkomt Amphia patiënten en bezoekers met een nieuw kunstwerk in de centrale hal. Amphia wil met het kunstwerk een warm en verbindend welkom creëren. Daarnaast wil Amphia graag met het kunstwerk een omgeving bieden die niet alleen medisch gericht is, maar ook ruimte laat voor verwondering en voor persoonlijke verhalen. "De combinatie van licht, kleur en natuurlijke vormen van de ‘Levensboom’ zorgt voor een warme en uitnodigende entree.", aldus Stella de Man, lid kunstcommissie.
Motivatie over het kunstwerk
Uit het plafond van de entreehal van het Amphia lijkt een boom uit een boomrooster en boomkooi te groeien. De boom, het rooster en de korf zijn in brons gegoten. In de takken van de boom zijn drie in glas geblazen dieren zichtbaar: een haas, een uil en een eekhoorn. Dit kunstwerk getiteld ‘Levensboom’ is gemaakt door beeldend kunstenaar Gijs Assmann. De ‘Levensboom’ die tegen de wetten van de natuur ondersteboven uit het plafond groeit en een sprookjesachtige wereld verbeeldt, is bedoeld als baken van troost, hoop en verbinding.
De levensboom is een oerbeeld dat voorkomt in veel mythologieën, religies en volksverhalen. Het symboliseert de bron van het leven. De ‘Levensboom’ van Gijs Assmann heeft een stam die zich verdeeld in drie takken. Op de afsnoeiing groeit nieuw blad. Uit het grit van het systeemplafond, het rooster en de korf groeit de boom de vrijheid tegemoet. De Levensboom is buigzaamheid in alle omstandigheden.
Over de glas geblazen dieren
In de mythen van de levensboom zijn er vaak bovennatuurlijke bewakers die de boom en zijn vruchten beschermen. In dit kunstwerk zijn dat een haas, een uil en een eekhoorn. Deze zijn met de hand geblazen in de kleuren rood, blauw en geel. De drie dieren symboliseren respectievelijk vruchtbaarheid en vernieuwing van het leven, de nacht en speelsheid, vindingrijkheid en de mogelijkheid om snel van richting te veranderen.
Het zonlicht zal het glas zelf als kleuraccent laten zien en door de transparantie van het glas zal er door de dag heen een verschuivend kleurrijk schaduwpatroon op de houten latjes van de entreehal te zien zijn.
Jarenlang creatieproces met zorg doorlopen
Kunstenaar Gijs Assmann heeft jarenlang gewerkt aan het kunstwerk. In 2019 presenteerde hij zijn eerste ideeën. In 2020 kon hij zijn voorlopig ontwerp tonen. Begin 2023 werd zijn definitief ontwerp eerst aan de Kunstcommissie en daarna aan de Bestuursraad gepresenteerd.
Over de kunstenaar
Gijs Assmann maakt tekeningen, collages, sculpturen en ruimtelijke installaties waarin paradox of tegenstrijdigheid centraal staat. Assmann maakte veel beelden voor de openbare ruimte en exposeert in binnen- en buitenland. De laatste jaren onder andere met solotentoonstellingen in Schloss Ahaus (Duitsland), het Stedelijk Museum Schiedam en het Jan Cunenmuseum in Oss. Recent is Assman in een groepspresentatie in het Kunstmuseum Den Haag verschenen.
Sinds 1999 vervult Assmann verschillende functies in het kunstonderwijs, waaronder het coördinatorschap van de Afdeling Keramiek van de Gerrit Rietveld Academie. Ook is treedt hij als mentor aan de Masters Contextual Design van de Design Academy Eindhoven op en is hij momenteel tutor Humanity and Materiality aan de afdeling Fine Arts van ArtEZ Arnhem.
Kunst in Amphia
Amphia heeft speciale aandacht voor kunst. Er is een eigen collectie die bestaat uit zo’n 100 werken. En er is een kunstcommissie die de kunst beheert en advies uitbrengt over nieuwe kunst in het ziekenhuis. Amphia is lid van de Vereniging Bedrijven Collectie Nederland. Daarnaast is er voor de patiënt, bezoeker en medewerker een kunstroute in het ziekenhuis.