Oh nee, IE...

We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.

Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!

Welkom bij Amphia
Patiënteninformatie

Zoeken

2. Opleiding

2. Opleiding

Als STZ-ziekenhuis investeert Amphia veel tijd en middelen in het opleiden van eigen en nieuwe zorgprofessionals. De afgelopen periode hebben er in ons ziekenhuis belangrijke ontwikkelingen plaatsgevonden op het gebied van onderwijs. Gynaecoloog en decaan medische opleidingen Marja Dijksterhuis en meewerkend teamleidinggevende kinderafdeling en decaan verpleegkundige opleidingen Janneke Segers: ‘De Amphia Academie is nu beter verankerd en beter zichtbaar binnen onze organisatie. De komende jaren werkt het ziekenhuis in een sfeer van vertrouwen aan het verder professionaliseren van onze artsen, verpleegkundigen en andere (zorg)professionals.’

Gynaecoloog en decaan medische opleidingen Marja Dijksterhuis en meewerkend teamleidinggevende kinderafdeling en decaan verpleegkundige opleidingen Janneke Segers
Gynaecoloog en decaan medische opleidingen Marja Dijksterhuis en meewerkend teamleidinggevende kinderafdeling en decaan verpleegkundige opleidingen Janneke Segers

Terugblik

De afgelopen jaren heeft Amphia veel medewerkers geschoold. Dat gebeurde onder meer als voorbereiding op de verhuizing naar de nieuwbouw aan de Molengracht, eind 2019. Daarna kregen we te maken met COVID-19, waarbij Amphia in de frontlinie bleek te liggen. Amphia heeft toen zoveel mogelijk zorg en medische professionals vrijgespeeld en opgeleid om patiënten met COVID-19 te helpen. Inmiddels zijn we als ziekenhuis in rustiger vaarwater beland, waarbij we onze focus kunnen leggen op de kwaliteit van opleiden, de mogelijkheden voor continue persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast investeert Amphia in innovatief opleiden met onze LIA (Leer en Innovatie) afdelingen en onze samenwerking met Avans Hogeschool, BUAS, Curio en het Erasmus MC.  

Huidige situatie en zaken waar we trots op zijn

‘We zien dat ons leerhuis, de Amphia Academie, beter verankerd is binnen de organisatie, zowel fysiek als in de structuur De Amphia Academie zit op een centrale toegankelijke plek op de hoofdlocatie. Net zoals het wetenschapsbureau, het studiecentrum met de bibliotheek en het skillslab. Een belangrijke stap die de Academie in de governance heeft gezet, is de splitsing van de decaanfunctie: we hebben nu aparte decanen, alle met ervaring op de werkvloer, voor het opleiden van medisch specialisten, het opleiden van verpleegkundigen en wetenschappelijk onderzoek. Daardoor kunnen we meer aandacht en energie investeren om mensen en ideeën te verbinden en om collega’s te inspireren en te motiveren. Daarnaast zijn we binnen de Amphia Academie accounthouders aangesteld, die een actieve schakel zijn tussen de Academie en de zorg, service en kenniskernen. Zij zijn sparringpartner en signaleren samen met de collega’s binnen die afdelingen wat er speelt en wat zij nodig hebben op het gebied van opleiden, wetenschap en innovatie. Daardoor zorgt de academie voor het juiste aanbod op het juiste moment.’

‘Net als in andere ziekenhuizen heeft Amphia te maken met tekorten aan zorg en medische professionals met als risico dat deze als tijdens hun opleiding overbelast raken. Dit heeft Amphia haar volle aandacht. Via het MTO monitort de afdeling Human Resources we hoe de werkdruk beleefd wordt en waar nodig worden afdelingen ondersteund om de werkdruk te verminderen. Tegelijkertijd kenmerkt de zorg zich door pieken en dalen in werkdruk die niet altijd te voorkomen zijn. Om onze professionals zo veel mogelijk regie te geven over gezondheid, inzetbaarheid heeft Amphia in 2022 Vitaliteit, inzetbaarheid en Talentontwikkeling (ViT) ingericht.  ViT is er voor alle vragen, hulp en advies over vitaliteit, inzetbaarheid, en talent & loopbaanontwikkeling en verzorgt o.a. coaching, workshops en trainingen ook voor arts-assistenten.

Governance en focus Amphia Academie
Governance en focus Amphia Academie
Bekijk hier de afbeelding in het groot

Parel: Amphia Begeleidingsmodel
‘Het afgelopen jaar heeft Amphia een nieuw begeleidingsmodel geïntroduceerd, waarbij we alle artsen, verpleegkundigen en doktersassistenten op een meer uniforme manier opleiden en begeleiden. Door hen al tijdens de opleiding meer met elkaar in contact te brengen, ontstaat er uitwisseling en leren zij meer over elkaars vak en verantwoordelijkheden. Dit bereidt hen voor op het interprofessioneel samenwerken dat steeds groter vormen zal aannemen in de toekomst.

‘Het is belangrijk dat we mensen behouden voor de zorg in het algemeen en voor ons eigen ziekenhuis in het bijzonder. Daarom besteedt Amphia bij alle opleidingen veel aandacht aan een veilig leerklimaat en werkplezier. Dit doen we onder andere door cyclisch het leerklimaat te meten, sterke punten te benoemen en verbeterpunten op te nemen in een PDCA-cyclus. Ook heeft Amphia docentprofessionalisering als belangrijke pijler opgenomen in het kwaliteitsbeleid van opleidingen en in het begeleidingsmodel. Door meer docentprofessionalisering aan te bieden en deze te combineren voor medische en verpleegkundige werkbegeleiders (supervisoren) hebben we een betere registratie (o.a. in de PDCA-cyclus) en naleving van onze normen Teach the teacher bereikt.  De PDCA-cyclus was al goed geïmplementeerd in de medische vervolgopleiding, maar is nu ook organisatiebreed doorgevoerd op alle afdelingen waar collega’s in opleiding werken. We zijn overigens bewust afgestapt van termen als ‘student’, ‘leerling’ en ‘arts-assistent’. Zij zijn allemaal een ‘collega in opleiding’; iemand die zeer nodig en welkom is. Zo maken we van Amphia een fijne werkplek en beschikken we steeds over voldoende zorgprofessionals om de groeiende zorgvraag in goede banen te leiden. We blijven het begeleidingsmodel evalueren en verder verbeteren.’

Samen Opleiden: het begeleidingsmodel van Amphia
Video url

Parel: de leer- en innovatieafdeling (LIA)
Binnen een LIA werken collega’s in opleiding, ervaren collega’s, docenten en zorgvragers nauw met elkaar samen. Leren, onderzoeken en innoveren staan daarbij centraal. Collega’s in opleiding krijgen coaching van ervaren collega’s en kunnen gaandeweg steeds meer zelfstandig handelen.’

‘Met deze nieuwe manier van opleiden wil Amphia collega’s in opleiding beter begeleiden en meer vertrouwen geven in hun eigen kunnen. Van alle verpleegkundigen die hun diploma halen, kiest nu nog 40 tot 50 procent er binnen 2 jaar voor om het vak te verlaten. Dat is zonde en moet echt anders, want ziekenhuizen als Amphia zullen alle zeilen bij moeten zetten om de zorg in de toekomst behapbaar te houden. Met de LIA’s wil Amphia collega’s meer ruimte geven en een goede basis bieden. Zo zorgen we maximaal voor de mensen die we hebben. Amphia mag ook richting patiënten nog meer uitstralen dat we een topklinisch ziekenhuis zijn met een belangrijke opleidingsfunctie. Iedereen krijgt bij ons de best mogelijke veilige zorg én die wordt regelmatig gegeven door een collega in opleiding.’

LIA-afdeling
LIA-afdeling Interne Geneeskunde heeft, net als veel andere afdelingen, een eigen Instagram-account om te laten zien hoe trots ze zijn op het werk wat ze doen.
Naar Instagram-account

Laat zien hoe waardevol de zorg is
‘Het ziekenhuis mag ook meer uitstralen hoe ontzettend leuk en waardevol het is om in de zorg te werken. Amphia is de grootste werkgever van Breda en omstreken, en we hebben zo veel moois te bieden! Met de doemverhalen die nu in de media de ronde doen, maken we van de zorg geen aantrekkelijke keuze voor collega’s in opleiding. Daarom zou het goed zijn om nóg meer mensen te laten zien wat voor mooie dingen we hier doen. Denk aan leerlingen van de basisschool. Ook voor middelbare scholen zetten we onze deuren graag open. Onze samenwerking met Avans Hogeschool en BUas is goed en die kunnen we de komende jaren zeker verder uitbouwen. Bijvoorbeeld door nog meer samen te werken op het gebied van innovatie en wetenschappelijk onderzoek.’

Vooruitblik en ambitie

Om aan de enorme zorgvraag te kunnen blijven voldoen, is een andere kijk op opleiden nodig. Amphia ontwikkelt het nieuwe begeleidingsmodel de komende jaren verder door. Ook gaan we verder met het werken en opleiden in LIA’s. In het nieuwe meerjarig strategisch opleidings- en ontwikkelplan maakt Amphia de omslag van controle naar vertrouwen. In Amphia bewegen we naar een lerend ecosysteem dat voortdurend evolueert en verbetert, waarbij we nieuwe ideeën omarmen en blijven aansluiten op een veranderende zorgvraag en maatschappelijke context.

Zelf verantwoordelijk voor je bekwaamheid
‘We geven onze collega’s zelf de autonomie en verantwoordelijkheid om bevoegd en bekwaam te blijven. Dat kan via een opleiding of e-learning, maar ook op andere manieren. We willen daar als ziekenhuis minder sturend in worden. Zorgprofessionals zijn immers prima in staat om zelf in te schatten of ze een bepaalde opleiding of vaardigheid nodig hebben. We kijken ook of iedereen zich overal in moet bekwamen. Mogelijk kunnen we in bepaalde gevallen volstaan met een bekwaamheid per team. De komende jaren willen we iedereen de ruimte geven om zichzelf continu te ontwikkelen en duurzaam inzetbaar te blijven. Dat doen wij als decanen door te verbinden en te faciliteren. Zo willen we ieders werk aantrekkelijk en leuk houden.’

Strategisch opleidings- en ontwikkelplan Amphia 2024-2028
Strategisch opleidings- en ontwikkelplan Amphia 2024-2028
Bekijk hier de afbeelding in het groot

Meer lezen over de STZ-thema's?

Ga terug naar overzichtspagina

Label